Методи пошуку роботи

Телефонні переговори з роботодавцем

З великої кількості сучасних технічних засобів телефон залишається найпопулярнішим та незамінним помічником під час пошуку роботи. Телефонні переговори з роботодавцем – є одним з ефективних способів потрапити на співбесіду і, відповідно, згодом отримати роботу.

Ефективність телефонної розмови полягає у наступному:

  • телефон, як швидкий засіб можна використати для вирішення багатьох завдань: і для одержання довідок про робочі місця і для контактів з людьми, які можуть надати інформацію про можливість працевлаштування;
  • якщо Ви зателефонуєте, то отримаєте негайну відповідь, що дає можливість планувати ваші наступні дії не гаючи часу;
  • розмова по телефону має гнучкий характер: навіть якщо оголошена вакансія вже зайнята можна отримати інформацію про інші вакансії або варіанти працевлаштування;
  • під час телефонної розмови шукачу роботи можна розповісти про свої якості та навички;
  • телефонний зв’язок дешевий та зручний.

Телефонна розмова – це Ваша перша презентація тому важливо вміти представити себе чітко, зрозуміло та лаконічно. Розмова з роботодавцем повинна бути інформаційно змістовною та послідовною. А щоб досягти цього необхідно добре підготуватися.

Перед дзвінком чітко запишіть назву та телефон організації, куди плануєте телефонувати. Підготуйтеся розповісти про свої вміння, навички, здібності, професійні спроби, яку роботу могли б виконувати або зацікавленість конкретною вакансією та будьте готові відповісти на запитання роботодавця. Обов’язково запишіть запитання, які поставите роботодавцю та підготуйте копію резюме, ручку, папір, щоб записати необхідну інформацію.

Під час телефонних переговорів, уточніть дані, за якими телефонуєте. Якщо вони правильні й Ви потрапили за адресою, запросіть до телефону людину, яка займається питаннями працевлаштування. При розмові з роботодавцем звертайтесь до нього по імені та батькові, а потім відрекомендуйтеся, коротко повідомте про себе. Цю інформацію бажано підготувати заздалегідь, вона повинна бути перед Вами. Впевнено запитуйте про те, що Вас цікавить, не соромтеся перепитувати, якщо чогось не зрозуміли. Під час бесіди намагайтеся уникати слів, які виражають невпевненість, сумніви.

Обережно користуйтеся висловами типу: “Я не знаю” – може скластися враження про Вас, як про людину, яка нічого не знає; “Ні” – на початку речення, оскільки наступне після нього позитивне висловлення може належно не сприйматися; “Ви повинні” – співрозмовник Вам нічого не повинен.

Домовтеся про зустріч: занотуйте дату, час, місце зустрічі, ім’я людини, з якою необхідно зустрітися. Якщо вільні вакансії на момент звернення відсутні, запитайте про перспективи працевлаштування. З’ясуйте у роботодавця, чи можете Ви зателефонувати через певний час, та  запропонуйте надіслати своє резюме. Ввічливо і коректно закінчіть розмову. Наприкінці розмови необхідно подякувати співрозмовникові за витрачений час. Якщо роботодавець погодився розглянути Ваші документи – надайте їх якомога швидше.

 Після закінчення розмови проаналізуйте: що вдалося, а що ні.  

Слід пам’ятати, що кожний новий дзвінок роботодавцю, чим би він не закінчився, розвиває навики спілкування по телефону та стає вирішальним у Вашому працевлаштуванні.  

Підготовка резюме

Серед найефективніших засобів самореклами та продажу на ринку праці виступає вдало написане резюме. Організація, яка потребує нових співробітників та рекламує вільні посади в своєму офісі отримує десятки , а то й сотні резюме від бажаючих влаштуватися на роботу. Саме тому ваше резюме повинно виділятись на фоні інших та привернути увагу роботодавця.

Наступні практичні поради допоможуть вам у написанні ефективного резюме. 

  • Єдина можливість зацікавити роботодавця своїм резюме – це перші 2 хвилини, якщо за цей час роботодавець не зацікавився – резюме неспрацювало.
  • Інформацію для резюме вибирати виходячи з його цілей, тобто в резюме треба включати опис тих аспектів, які мають пряме відношення до тієї вакансії, на яку ви претендуєте. Оскільки роботодавець може рекламувати не одне робоче місце, а декілька.
  • Вдало складене резюме – це підстава для запрошення на співбесіду.

Тому спочатку слід написати про свої найважливіші досягнення, що стосуються бажаної роботи, надати інформацію про навчальний заклад та ті дисципліни, що стосуються обраної вами вакансії. 

  • Обов’язково вказуйте нагороди (відзнаки), які ви отримали під час навчання чи на попередньому місці роботи.
  • Завжди вказуйте у резюме достовірну інформацію про себе, оскільки інформація перевіряється. Деякі роботодавці використовують резюме під час співбесіди, тому висвітлюйте інформацію таким чином, щоб співбесіда мала позитивний характер.
  • Переглядайте вакансії та вимоги до них. Пропонуйте свої вміння та знання згідно цих вимог, щоб роботодавці могли бачити, що ви маєте саме те, що їм потрібно.
  • Уникайте дрібного чи надміру великого шрифту під час написання резюме. Зробіть текст привабливим та легким для читання. Не використовуйте незрозумілих слів, абревіатур, літературної мови.

Резюме повинно бути написано грамотно, змістовно, в діловому стилі. 

Якщо готове резюме, слід подумати про супровідний лист, особливо якщо резюме ви надсилаєте роботодавцю. Супровідний лист повинен бути коротким, але містити головну інформацію – таку, що допоможе ще раз підкреслити ваші позитивні сторони. В листі зосереджуйтесь на потребах підприємства та на тому, що ви для них можете зробити.

Перед тим як направити свої документи поштою, факсом чи електронною поштою зателефонуйте і переконайтесь в тому, що ви маєте правильну адресу, номер факсу , запитайте на чиє ім'я направити їх.

Резюме також допоможе вам у заповненні форм та анкет, під час розмови по телефону, при підготовці до співбесіди з роботодавцем, у підвищенні самооцінки. Тому можна сказати, що резюме є швидким та надійний помічником у вирішенні питання працевлаштування. 

СТРУКТУРА РЕЗЮМЕ

Контактна інформація 

  • Ім'я по батькові та прізвище ;
  • Адреса (пишеться повністю, включно з індексом);
  • Номер телефону (домашній, контактний, включаючи код міста);
  • Адреса електронної пошти (якщо у вас досі немає своєї електронної скриньки, перед відсиланням резюме обов'язково її створіть)

Мета пошуку роботи 

Зазначте, на яку посаду Ви претендуєте, яку роботу шукаєте. Якщо у вас кілька різних цілей, то можна скласти два-три варіанти резюме. Краще зробити кілька варіантів резюме. Сфокусованих на різних аспектах, ніж одне загальне.

Досвід роботи 

Акцент робиться на найважливішій інформації. Вкажіть дату початку і закінчення попередньої роботи, назву організації, напрям роботи компанії, посади, посадові обов’язки, професійні навики та досягнення. Уникайте прогалин у Вашій трудовій діяльності. Якщо на якомусь проміжку часу Ваша трудова діяльність була дуже насиченою, зробіть узагальнюючий звіт. При відсутності трудового стажу акцент ставиться на проходження виробничої практики на підприємстві, організації, установі.

Освіта та професійне навчання 

Перелічіть, всі навчальні заклади, курси, семінари, тренінги, стажування, які Ви закінчили, отримані спеціальності. Можна повідомити про нагороди, підкреслити навчальні дисципліни, що можуть особливо знадобитись на новій роботі.

Додаткова інформація 

У розділі містяться такі відомості: знання мов, уміння користуватись комп’ютером, копіювальною технікою, ділові риси, наявність прав водія тощо. Хобі варто згадувати лише у випадку, коли воно тісно пов’язане з бажаною роботою. Зазначте, що у разі потреби будуть надані рекомендаційні листи.

Особисті якості 

Вкажіть 5-10 особистих якостей, які характеризують вас у першу чергу з ділового боку та 2-3 найбільш значущі особисті якості.

Дата складання резюме (поточна) 

Не потрібно вміщувати в резюме 

Вашу трудову біографію повністю, Ваші фізичні дані, дані Вашого приватного життя, причини звільнення з попередньої роботи, вимоги до заробітку, імена осіб, які дають вам рекомендацію. 

КОЛИ РЕЗЮМЕ ВЖЕ НАПИСАНЕ

  • Попросіть когось, хто добре володіє мовою, якою складене резюме, перевірити текст.
  • В описі теперішньої роботи використовуйте дієслова теперішнього часу, наприклад “працюю”, “проектую”­­­­- відповідно , при описі попередніх місць роботи використовуйте дієслова минулого часу.
  • Будьте послідовні: якщо використали скорочення один раз, використовуйте його й далі (проте краще всі найменування писати повністю).
  • Уникайте довгих фраз і мудрованих слів.
  • Чітко виділяйте заголовки.
  • Простежте, щоб резюме було оформлено в одному стилі.
  • Вибирайте стиль, який буде легко читатись (великі поля, не дрібний шрифт, достатня відстань між рядками і та ін.).
  • Використовуйте якісний папір білого кольору.
  • Бажано умістити резюме на одній, максимум двох сторінках.
  • Переконайтесь, що зможете підтвердити всю інформацію, включену до резюме. 

СУПРОВІДНИЙ ЛИСТ

Це лист, що допомагає зосереджувати увагу читача на тих аспектах резюме, які представляють вас у вигідному ракурсі – з погляду конкретного роботодавця і урахуванням конкретної ситуації. 

ВИДИ РЕЗЮМЕ

Резюме можуть бути: хронологічним, зворотньо-хронологічним, функціональним, комбінованим.

Хронологічний порядок написання резюме – найлегший метод. Він же і найменш ефективний, оскільки не дозволяє виділити найважливіше з того, що вам доводилося виконувати. Це також поганий спосіб подачі інформації про себе, коли у вас була з якихось причин перерва в трудовій діяльності або, коли ви шукаєте роботу, дуже відмінну від тієї, якою раніше займалися.

Однак, таке резюме просте і зручне для читання і сприйняття менеджерами по підбору персоналу. Вся інформація стисла і представлена в хронологічному порядку.

Крім хронологічного порядку викладу фактів своєї трудової діяльності, може бути прийнятий також функціональний, або аналітичний, як його ще називають, підхід, в рамках якого може знайти більш точне віддзеркалення проблема кваліфікаційного зростання, творчих здібностей працівника і т.п.

Перевагою функціонального підходу до підготовки резюме для потенційного роботодавця є ясність і очевидність.

Функціональне резюме концентрує увагу на кар’єрних та професійних досягненнях і дозволяє приховати "пропуски" в трудовій біографії. За таким резюме роботодавець може негайно визначити, відповідає чи ні працівник тим обов’язкам, які йому належить виконувати.

 Функціональне резюме використовується, якщо

  • Ви працювали за контрактом відразу на декількох працедавців (характерний для творчих професій: журналіст, дизайнер, викладач)
  • Ви часто міняли роботу
  • Ви працювали в різних місцях, але ця робота не відображає логічного кар'єрного зростання
  • У Вашому трудовому стажі є тривалі перерви в роботі (декретна відпустка, хвороба і тому подібне)
  • Ви вперше шукаєте роботу і у вас відсутній професійний досвід.

 Комбіноване резюме - є комбінацією функціонального і хронологічного резюме. Відмінною рисою такого формату є "summary", в якому ви коротко описуєте бажану посаду і компанію, в якій хотіли б працювати, ваші професійні досягнення і ту користь, яку можете принести, як фахівець. Комбіноване резюме найбільш Вам підходить, якщо ви претендуєте на вакансію в іноземну компанію. 

РЕЗЮМЕ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ

  • як лист-звернення з приводу роботи;
  • як джерело інформації для заповнення форм;
  • як джерело інформації для розмови по телефону;
  • як допоміжний посібник під час підготовки до співбесіди;
  • перелік досягнень, який підвищує самооцінку.

Ефективність методів

Результати проведеного в США обстеження порівняльної ефективності різних методів пошуку роботи

% осіб, які
використовували
метод
Метод пошуку% успіху
66 Безпосереднє звернення до роботодавця 47,7
50,8 Звернення до друзів щодо роботи з ними 22,1
41,8 Звернення до друзів щодо іншої роботи 11,9
28,4 Звернення до рідних щодо роботи з ними 19,3
27,3 Звернення до рідних щодо іншої роботи 7,4
45,9 По оголошенню в місцевих ЗМІ 23,9
21 Через приватні фірми по найму 24,2
33,5 Через державну службу зайнятості 13,7
10,4 Звернення до вчителів і викладачів 12,1
1,6 Розміщаючи оголошення в місцевих ЗМІ 12,9
4,9 По оголошеннях в професійних і комерційних виданнях 7,3

Помилки при пошуку роботи

Що робити, якщо тільки закінчили навчальний заклад і шукаєте свою першу роботу? Коли у вас немає ні досвіду, ні професійних навиків, ні розуміння того, що ж вам необхідно!

ПРИЧИНИ, ЗА ЯКИМИ ЧАСТІШЕ КАНДИДАТОВІ ВІДМОВЛЯЮТЬ В РОБОТІ

  • Жалюгідний зовнішній вигляд
  • Намагання показати свою перевагу, “манери всезнайки”
  • Невміння добре говорити: слабкий голос, погана дикція, помилки у вимові
  • Відсутність планів кар’єри, чітких цілей та задач.
  • Невпевненість в собі.
  • Відсутність інтересу та ентузіазму.
  • Недостатність такту, незнання етикету.
  • Агресивність.
  • Небажання вчитися, підвищити свою кваліфікацію.
  • Повільність, нерішучість.
  • Неакуратність.
  • Відсутність твердої мети.
  • Відсутність почуття гумору.
  • Низька кваліфікація.
  • Відсутність інтересу до організації, професії
  • Підкреслення особистих зв’язків з впливовими людьми.
  • Низький моральний рівень.
  • Обмеженість інтересів.
  • Неспроможність сприймати критику.
  • Відсутність питань.
  • Авторитарність, спроба “натиснути” на того, хто проводить співбесіду

Веб-ресурси для пошуку роботи

НАЙПОШИРЕНІШІ УКРАЇНСЬКІ САЙТИ, ПРИСВЯЧЕНІ ПОШУКУ РОБОТИ:

 

Порадник для молоді “Самостійний пошук роботи”. Порадник призначений для молодих людей, які завершили або найближчим часом завершують навчання і хочуть підготуватися до свого першого працевлаштування. Порадник допоможе обрати оптимальний алгоритм пошуку роботи, опанувати основні навички необхідні для успішного працевлаштування (підготовка резюме, співбесіда з роботодавцем), уникнути найбільш поширених помилок, адаптуватись на робочому місці.